sâmbătă, 1 iunie 2013

Recenzie #20: "Enigma Otiliei" de George Călinescu

# Aceasta este a doua recezie din campania pentru promovarea cărţilot clasice.

anul în care a fost prima dată publicată: 1938
titlul original: Părinţii Otiliei (1)

       Enigma Otiliei se studiază la liceu, aşa că nu voi insista prea mult asupra ei, dar deoarece mi-a plăcut, am hotărât să îi fac recenzia lunară din campania pentru promovarea cărţilor clasice.

    Romanul prezintă maturizarea personajului principal masculin, tânărul Felix Sima, un orfan care vine la Bucureşti pentru a studia Medicina şi locuieşte în casa tutorelui său, unchiul său vitreg, Costache Giurgiuveanu, şi trăieşte o iubire adolescentină pentru verişoara sa, Otilia Mărculescu.
    Din punctul meu de vedere, unul dintre atu-urile acestui roman sunt descrierile. Autorul creionează foarte bine detaliile, portretele personajelor, înfrumuseţând povestea de dragoste dintre Felix şi Otilia. Averea lui moş Costache constituie principalul conflict al romanului.
    Se conturează un interesant triunghi amoros, care o are în centru pe Otilia, fata cochetă, plină de mister; cei doi pretendenţi fiin Leonida Pascalopol, aristocratul rafinat, şi Felix.
    Chiar dacă nu e un personaj principal, eu unul am urmărit evoluţia lui Pascalopol, cel pe care Felix este gelos din cauza apropierii lui faţă de Otilia. El este până la urmă cel care se căsătoreşte cu Otilia, char dacă peste ani, divorţează.
    (1) Titlul iniţial al romanului a fost Părinţii Otiliei, deoarece fiecare personaj contribuie oarecum la destinul tinerei Otilia. Autorul schimbă mai apoi titlul, insistând asupra misterului ce caracterizează comportamentul protagonistei.
    Enigma Otiliei reprezintă o adevărată piesă de artă în literatura română, arătând cititorilor toate aspectele unei familii burgeze din Bucureştiul de început de secol XX.

Nota mea; 5/5 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu