Recenzie #27: "Turnul Întunecat 1: Pistolarul" de Stephen King

Pagini: 256
Format: 16.5 x 24 cm
Anul apariţiei: 2009
Coperta: cartonată
Titlul original: The Dark Tower 1: The Gunslinger

<<Omul în negru traversă deşertul, iar pistolarul îl urmări.>>

Primul volum al acestei serii minunate îl introduce pe Roland Deschain (de Gilead) şi fantastica şi strania lume în care trăieşte. Roland, ultimul dintre semenii lui, ultimul dintre pistolari, este în căutarea Turnului Întunecat, Nexul timpului, aflat la intersecţia tuturor timpurilor şi dimensiunilor.
    Roland Deschain e întradecr un personaj simbolic din literatura fantastică a sfârşitului secolului XX, începutul secolului XXI, şi se află printre personajele mele favorite din întreaga literatură. Mi se pare un personaj uluitor, mai ales că a fost creat după tiparul clasic al unui pistolar din vechiul Vest Sălbatic. Am citit pe internet că Roland a fost inspirat din filmul lui Clint Eastwood, The Man with no name, deci o versiune mai tânără a actorului ar trebui să ne ajute să ne imaginăm cum arată pistolarul.
    În acest prim volum, care e destul de scurt în comparaţie cu celelalte, Roland îl urmăreşte pe Omul în negr uprin deşert. Lumea lui Roland este ca o versiune ciudată a vechiului Vest Sălbatich, dar cu referinţe ocazionale la o lume mai veche, care era extrem de avansată tehnologic, cu sute, poate mii de ani în urmă; dar după cum spune Roland, lumea lui "a trecut mai departe", ignorând dispariţia tehnologiei. Aflăm şi că lumea lui Roland nu este defapt lumea noastră, dar există foarte multe asemănări între ele. Călătoria între cele două lumi se dovedeşte a fi posibilă, dar dificil de realizat (un aspect de luat în considerare şi pentru celelalte volume). aflăm acest aspect după ce Roland îl întâlneşte pentru prima dată pe Jake chambers, care a ajuns în lumea pistolarului dintr-o versiune a New York-ului nostru.
    Printr-un lung flashback din oraşul Tull, aflăm despre incredibilele abilităţi ale lui Roland ca pistolar, dar şi despre puterile inumane ale Omului în negru.

Nota mea: 5 / 5